Comunicarea vizuala in grafic design si afaceri

Comunicarea vizuala in grafic design

Comunicarea vizuala are o importanta deosebita in grafic design. In strategia de marketing, alaturi de conceptia design-ului, prima intrebare ce trebuie sa ne-o punem este, ce mesaj dorim sa transmitem clientilor?

Multi oameni cred ca atunci cand vorbim despre grafica unui produs sau despre un material publicitar, ne rezumam doar la estetica acestuia. Aceasta insa este doar partial adevarat, un material publicitar nu ajunge sa arate doar bine ci trebuie sa transmita informatii nescrise despre acel produs sau serviciu.

Grafic design-ul in afaceri

Am vazut multe pareri, ca nu conteaza imaginea firmei atat de mult precum se spune in materialele de marketing ci daca exista sau nu cerere la produsul sau serviciul oferit.

Adevarul este insa undeva la mijloc, daca esti singurul care are acel produs si doar de la tine poate fi cumparat produsul respectiv atunci chiar ca nu are designul o importanta foarte mare.

Intr-o lume concurentiala insa, unde pentru fiecare produs exista inca 10 alte oferte, credibilitatea firmei de multe ori face diferenta.

Grafic design-ul este unealta prin care o firma comunica cu clientii si isi cladeste credibilitatea. Cea mai importanta forma a acestei comunicari in imagini este IDENTITATEA VIZUALA a unei firme.

Identitatea vizuala contine elemente de text si de simboluri reprezentative si bine cunoscute prin care orice utilizator sau client poate sa identifice firma respectiva de fiecare data cand o intalneste.

Statisticile spun ca daca un client are in fata lui doua produse la acelasi pret dar cu ambalaje diferite, va tinde sa aleaga un ambalaj mai frumos si mai sugestiv.

Comunicarea vizuala – tipuri si moduri

Comunicarea vizuala se refera la informatiile subtile pe care le sugeram cu grafica unor materiale publicitare si nicidecum la informatiile scrise in acestea. Aceste informatii subtile ofera clientului certitudinea ca produsul prezentat este exact cel de care are nevoie.

Astfel prin grafic design putem sugera:

  • Emotiile pe care dorim sa le trezim
  • Categoria sociala careia ne adresam
  • Calitatea produsului

Emotiile pe care dorim sa le trezim

In marketing se vorbeste foarte mult despre emotii. Se stie ca emotiile au un impact puternic asupra vanzarii unui produs, daca reusiti sa starniti emotii pozitive clientilor, acestia vor face pasul final.

Emotia este cea care transforma intentia de cumparare in finalizarea comenzii. Nici un produs nu este vandut atata timp cat clientul nu a dat click pe butonul de trimitere a comenzii la un magazin online sau nu a platit produsul dorit la vanzator.

Acest proces poate sa se intinda daca nu este ajutat de o identitate puternica si materiale publicitare care sa trezeasca interesul clientului. Scopul cel mai important al materialelor publicitare este sa intareasca credibilitatea in firma si sa creeze un brand, o imagine puternica a acesteia.

La crearea identitatii unei firmei prin utilizarea culorilor, designerii transmit emotii cu care doresc ca utilizatorii sa se identifice. Mai jos puteti vedea un tabel de culori si emotiile pe care le starnesc in utilizatori.

Multe firme de renume utilizeaza aceste coduri de culori pentru a se pozitiona pe piata intr-un segment sau o nisa. Vezi imaginea de mai jos.

culorile si emotiile in grafic design

Alegerea culorii de brand este prima comunicare subtila cu clientii si face parte din strategia de marketing a firmelor respective. Designul materialelor publicitare trebuie sa respecte ulterior acea linie cromatica pentru continuitatea mesajului.

Cand alegem o culoare pentru designul unui material publicitar, trebuie sa fim pregatiti ca aceasta va avea un impact asupra clientilor. Utilizand efectul psihologic al culorilor putem insufleti starea necesara clientilor pentru ca acestia sa devina receptivi la oferta sau la propunerea noastra.

Efectul psihologic al culorilor

Cum am mentionat mai sus, culorile ne transmit anumite stari sufletesti iar cunoasterea acestora ne poate ajuta foarte mult in comunicare. Nu voi enumera  toate culorile si explicatiile aferente, mai degraba voi prezenta doar cateva si cum le puteti utiliza in design.

Probabil cel mai relevant exemplu de utilizare a culorilor pe care-l folosim zilnic este semaforul unde utilizam coduri de culoare pentru a transmite informatii.

Culorile semaforului sunt inspirate din natura unde ele transmit aceleasi mesaje.

  • rosu – atentionare, pericol iminent
  • galben – atentionare
  • verde – liniste si pace

Aceste mesaje sunt valabile in toata lumea. In orice parte a lumii v-ati duce aceste coduri de culoare sunt la fel. Sa nu uitam insa ca in alte ipostaze aceste culori pot primi alte mesaje sau alt inteles in contextul respectiv.

O rochie sau o masina rosie este incitanta si ne duce cu gandul la pasiune. La fel poate da senzatia de putere, de aceea multi oameni de afaceri poarta cravate de culoarea rosie pentru a sublinia mesajul lor in forta.

Exista insa si alte moduri prin care a intrat in subconstientul colectiv o culoare si isi pastreaza un anumit mesaj, valabil in anumite regiuni sau culturi. Un exemplu elocvent este culoarea neagra care in Europa este asociata cu doliul, astfel devenind o culoare sensibila la utilizare.

Daca lucram la un produs de lux si dorim sa utilizam negrul, acest lucru trebuie facut cu foarte multa atentie si responsabilitate pentru ca mesajul transmis de design sa nu fie denaturat in alta directie ci sa ramana la ideea de baza.

In comparatie cu acest obicei, in Japonia, ca simbol al trecerii in nefiinta este utilizata culoarea alba . Din acest motiv, in Japonia, culoarea alba, in anumite ipostaze, va ramane o culoare sensibila si greu de utilizat.

Un alt exemplu este utilizarea culorii verzui care nu intotdeauna este indicat sa fie folosita la mancare (carne) decat in anumite cazuri. In general, in natura, culoarea verde ne poate duce cu gandul la mucegai, de aceea aceasta culoare devine una sensibila cand o utilizam la produse casabile.

Exceptia fiind de exemplu produsele care contin vegetale sau mirodenii. In cazul produselor care contin menta, utilizarea culorii verzi isi schimba mesajul in produs natural si sanatos.

Categoria sociala careia ne adresam

Orice produs sau serviciu are o anumita categorie sociala careia i se adreseaza. Totul pleaca insa de la pretul si calitatea produsului, daca acesta este ridicat, acesta se adreseaza unei categorii sociale care are venituri suficiente pentru a cumpara produsul respectiv.

Chiar daca spunem ca produsul poate fi cumparat de catre oricine, noi stim ca o anumita categorie sociala nu si-l permite, de aceea nu intra in grupul tinta. Sunt produse de lux pe care multi si le doresc dar mai putini sunt cei care si le permit.

Ambalajul acestor produse este bine sa reflecte ca produsul este de lux si cei care il cumpara vor primi ceva extraordinar de bun si valoros, ceva ce doar cei privilegiati isi permit.

Designul si informatia subtila transmisa de catre ambalaj vor atrage cumparatorul, care se identifica cu aceasta imagine si va dori sa cumpere produsul respectiv.

Calitatea produselor

Ambalajul trebuie sa reflecte intotdeauna produsul care este in cutie. Produsele pot fi diferentiate dupa ambalaj in cateva categorii:

  • produse de lux (calitate superioara)
  • produse de calitate medie
  • produse ieftine

Stim cu totii ca un produs de lux, de calitate superioara are cost de productie mai mare si este fabricat din materii prime foarte bune. Ambalajul acestuia arata impecabil, facut la fel din cele mai bune materiale.

Echipe intregi de designeri lucreaza pe identitatea produsului respectiv si in spate este o strategie de marketing cu o comunicare foarte precisa de la care nu se accepta nici o abatere.

Trebuie sa plecam de la ideea ca totul costa bani. La un produs de lux totul costa mai mult, produsul propriu-zis, ambalajul, depozitarea si transportul, pana la cheltuielile de promovare si marketing.

La produsele ieftine se merge pe o cheltuiala cat mai mica pe tot parcursul procesului de fabricatie si se vede lipsa bugetului si pe ambalaj. De multe ori produsele ieftine nu au in spate o strategie de marketing iar designul chiar daca este frumos, se vede ca nu s-au investit atat de multi bani in productia acestuia.

Intre aceste doua extreme pot fi un numar nelimitat de produse cu design si pret diferit. In functie de pretul produsului, acesta isi va gasi locul pe piata si se va adresa celor carora le-a fost destinat.

Comunicarea in afaceri

Alegerea publicului tinta in marketing si design este primul pas in pregatirea comunicarii cu viitorii clienti. De multe ori producatorii fac brainstorming inainte sa scoata un produs pentru a identifica imaginea cea mai reusita a acestuia.

Ce se intampla daca punem un produs ieftin in ambalaj care pare scump si incercam sa vindem la un pret mic sau prea mare? Multi se vor simti pacaliti si vor fi in incertitudine, nu vor stii daca produsul intr-adevar este unul de calitate sau doar o replica ieftina a unuia renumit.

Acest lucru nu inseamna ca nu i se face un design bun unui produs ieftin ci se fixeaza punctul de interes in asa fel incat sa avantajeze produsul respectiv, sa-l scoata in evidenta.

Este de recomandat ca strategia de marketing sa fie directionata spre beneficiile produsului. De exemplu o racoritoare pentru tineri poate merge pe culori fresh, galben si portocaliu, culori care sa deschida apetitul la consumul de racoritoare.

Consider ca grafic design-ul are o importanta foarte mare in marketing si comunicare. Un design bine facut, ajuta produsul sa fie identificat si cumparat mult mai usor de catre utilizatori.

Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii, esti de acord cu folosirea acestora. Detalii >

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close